21. Millennium Docs Against Gravity

OFICJALNA STRONA FESTIWALOWA 

10 - 19 maja 2024

Bilety już w sprzedaży 🎟​ Karnet na 5 dowolnych filmów: 95 zł dostępny w kasie kina.

Kino Charlie
Łódź, ul. Piotrkowska 203/205
​​​​​​​kasa, informacje: 42 636 00 92
powrót do strony głównej

Bilety już w sprzedaży!
​​​​​​​Karnet na 5 dowolnych filmów: 95 zł

EFEKT YOUTUBE'A reż. Alex Winter, USA, 99 min.

10 maja, godz. 18:00 

Uroczyste otwarcie łódzkiej edycji festiwalu

Historia YouTube’a jest zarówno inspiracją, jak i przestrogą. Założony w 2005 roku przez trzech młodych informatyków z PayPal Holdings, szybko stał się jedną z najpotężniejszych internetowych platform. Początkowo odwiedzało go dziennie 8 milionów użytkowników – dziś już 2,6 miliarda. Obecnie jest drugą – po Google – najpopularniejszą witryną i ma ogromny wpływ na kulturę oraz społeczeństwo. Zapewniając łatwy i szybki dostęp do wiadomości czy rozrywki, jest również źródłem dezinformacji. Jak zmienił nasze życie i myślenie?


The history of YouTube is both inspirational and cautionary; the video-sharing website appeared in 2005 and quickly grew to become one of the most ubiquitous and powerful media platforms in the world. It is impossible to overstate its impact on global culture by providing easy and immediate access to news, entertainment media and other vital forms of information. It has, however, helped radicalize some of its viewers with right-wing propaganda and other dangerous forms of media. This is the story of our times; the technology revolution has made our lives easier and more enriched, while also presenting dangers and challenges that make the world a more perilous place. And at this extraordinary moment in history, it's the story of how we got here and where we're going.
​​​​​​​

bilety

JESZCZE NIE JESTEM TYM, KIM BYM CHCIAŁA reż. Klára Tasovská, Słowacja, Czechy, Austria, 2024, 90 min.

​​​​​​​10 maja, godz. 20:00

Film oparty wyłącznie na zdjęciach ukazuje życie i trudną artystycznie drogę Libuše Jarcovjákove. Od nielegalnych klubów nocnych w komunistycznej Pradze, poprzez dramatyczną decyzję o emigracji do Berlina, a następnie ucieczkę stamtąd do Tokio i powrót do Europy. Siła intymności i naturalność jej zdjęć wywodzą się stąd, że fotografuje nie tylko swoje pełne dramatycznych zwrotów życie, ale i transformację ciała oraz duszy. Bardzo późno doczekała się uznania. Po wystawie jej prac we Francji w 2019 roku zaczęto określać ją „Nan Goldin z Czechosłowacji”. 


Employing a rich montage of the photographers images, including self-portraits that predate the selfie” era, ”Im Not Everything I Want to Be” retraces the pivotal moments in Libuše Jarcovjáková’s path from obscurity to recognition. Employing a rich montage of the photographers images, including self-portraits that predate the selfie” era, ”Im Not Everything I Want to Be” retraces the pivotal moments in Jarcovjáková’s path from obscurity to recognition, offering an intimate glimpse into the subject’s evolving identity. The documentary integrates archival footage, audio diaries, observational footage, and personal writings to give a comprehensive picture of Jarcovjáková’s life and artistic journey while capturing the feeling of the era.
​​​​​​​

​​​​​​​

bilety

OSTATNIA WYPRAWA reż. Eliza Kubarska Polska, Szwajcaria, Nepal, Indie, Włochy, Austria, 2024, 80 min.

11 maja, godz. 18:00

Prawdziwa historia Wandy Rutkiewicz, pierwszej kobiety świata i pierwszej osoby z Polski na najwyższych szczytach ziemi – opowiedziana przez nią samą. Wanda bez zaproszenia wkroczyła w męski świat wypraw wysokogórskich i zapłaciła za to najwyższą cenę. Reżyserka filmu, która sama jest alpinistką, wyrusza w Himalaje śladami Wandy. Wskazówką do poszukiwań jest audio-pamiętnik bohaterki znaleziony wśród materiałów archiwalnych. Wanda zaginęła 30 lat temu. Jej ciało nigdy nie zostało odnalezione. Niektórzy twierdzą, że została w klasztorze buddyjskim.


The true story of Wanda Rutkiewicz, the first woman in the world and the first person from Poland to climb the highest peaks on earth, told by herself. Wanda entered the men's world of mountaineers uninvited and paid the highest price for it. The film's director, herself a climber, sets off to the Himalayas in Wanda's footsteps. The clue to the search is the protagonist's audio-diary found among a pile of archival materials. Wanda disappeared 30 years ago. Her body was never found. Reportedly she stayed in a Buddhist monastery. The film explores her life and mystery with the participation of famous climbers: Reinhold Messner, Krzysztof Wielicki and Carlos Carsolio, as well as the women closest to her: sister Janina Fies and manager Marion Feik.
​​​​​​​


bilety

AGENT SZCZĘŚCIA reż. Arun Bhattarai, Dorottyja Zurbó, Bhutan, Węgry, 2024, 94 min.

11 maja, godz. 20:00

W Bhutanie władca postanawia zbadać poziom szczęścia swoich poddanych. Ankieter o imieniu Amber jeździ po kraju, w którym mieszkają głównie buddyści i odpytuje mieszkańców. Celem rozmów jest wypełnienie formularza, który ma na celu określenie poziomu szczęścia obywatela_ki w skali od 0 do 10. Film z humorem opowiada o tak ulotnej i trudnej do jakiejkolwiek sztywnej klasyfikacji emocji, jaką jest szczęście. Amber zaczyna zastanawiać się nad własnym życiem.

​​​​​​​
Although their lives are modest and luxuries few, the Bhutanese teach a clear lesson about the happiness derived from the simplest things. This rings especially true for those who embrace their blessings and spirituality. 

bilety

DWÓJKA NIEZNAJOMYCH PRÓBUJĄCYCH SIĘ NIE POZABIJAĆ reż Jacob Perlmutter, Manon Oimet, Dania, Wlk. Brytania, 2024, 100 min.

12 maja, godz. 18:00

Trzydzieści lat po przypadkowym spotkaniu 75-letnia dziś Maggie Barret i 84-letni Joel Mayerowitz nadal są w sobie bardzo zakochani. Natomiast ich związek nie jest pozbawiony komplikacji. Urodzony w nowojorskim Bronksie Meyerowitz to światowej sławy fotograf, mający na swoim koncie ważne wystawy i 40 książek. Urodzona w Wielkiej Brytanii Barrett to utalentowana, ale mniej rozpoznawalna artystka i pisarka. W ich związku pojawia się zgrzyt, który daje o sobie znać, gdy Maggie upada i łamie nogę, a Joel musi się nią opiekować.

This feature documentary centers around an artist couple, renowned photographer Joel Meyerowitz (85) and painter / pianist / writer Maggie Barrett (75) as they grapple with mortality, love, legacy and making meaning.

bilety

SPÓJRZ MI W OCZY reż. Lana Wilson, USA, 2024, 108 min.

12 maja, godz. 20:00

Jeśli ktoś zadaje sobie pytanie, czy możliwe jest obcowanie z zaświatami, ten film studia A24 nie pozostawia złudzeń. Ani przez chwilę reżyserka (znana z filmu o Taylor Swift „Miss Americana”) nie próbuje nas przekonać, że siedmioro jasnowidzów_ek, których poznajemy na spotkaniach z klientami oraz w scenach z życia prywatnego, ma tę nadprzyrodzoną „moc”. To, co na pewno doskonale potrafią, to usiąść naprzeciw kogoś, kogo nie znają i przekazać mu jasną oraz często pomocną refleksję na temat największych nawet zmartwień. Co sprawia, że ludzie płacą za ich usługi?

A group of New York City psychics conduct deeply intimate readings for their clients, revealing a kaleidoscope of loneliness and connection, joy and eccentricity, pain and healing.


bilety

GRANDMAMAUNTSISTERCAT reż. Zuza Banasińska, Niderlandy, Polska 2023, 23 min.

13 maja, godz. 18:30

Spotkanie z reżyserką i producentami filmu z łódzkiej Wytwórni FIlmów Oświatowych

Słowiańska postać wiedźmy, Baby Jagi, ulega w filmie przeobrażeniu w „prehistoryczną boginię z czasów matriarchatu”. Ta transformacja wywołuje wielowarstwowe refleksje na temat reprodukcji oraz tożsamości i prowadzi do konfrontacji z binarnymi podziałami, obracając często seksistowskie i antropocentryczne obrazy w narzędzia oporu wobec zinstytucjonalizowanej przemocy. Film stworzony z materiałów archiwalnych Wytwórni Filmów Oświatowych w Łodzi.

The classic Slavic witch figure, Baba Jaga, is reimagined as a “prehistoric goddess from the times of the matriarchy” using found footage from the Polish Educational Film Studio archive. The film won the "Best Short Film" award at the Berlinale in the TEDDY AWARD competition!

bilety

LAS reż. Lidia Duda, Polska, Czechy 2024, 84 min.

14 maja, godz. 18:30

Asia i Marek po studiach kupili stary dom tuż przy wschodniej granicy Polski – w Puszczy Białowieskiej, najstarszym lesie Europy. To ich mały raj – miejsce, w którym ich dzieci miały bezpiecznie dorastać z dala od problemów współczesnego świata. Dla Marysi, Ignacego i Franka las jest drugim domem, oswojonym i niebudzącym lęku. Ale pewnego dnia las się zmienia. Pojawiają się w nim Obcy, Inni, Uchodźcy – niechciani i w Polsce, i w Białorusi. Cała rodzina im pomaga, mimo że polskie prawo tego zabrania, bo jak można zostawić drugiego człowieka bez pomocy?

Asia and Marek created their own paradise in the forest, a place where their children were going to grow up safely. Yet, one day, big politics came knocking on their door.

bilety

RAVE reż. Łukasz Ronduda, Dawid Nickel, Polska, 79 min.

15 maja, godz. 18:30

Spotkanie z reżyserami oraz bohaterkami i bohaterami filmu

Film opowiada o muzyce techno i kulturze rave w Polsce. Przewodnikiem po tym świecie jest dwójka młodych rejwerów z pokolenia Z: Marysia i Janusz oraz Marcello Zamenhoff, performer i jeden z pionierów techno w naszym kraju. Młodzi bohaterowie są zafascynowani modą na lata 90. XX wieku, ale posiadają też krytyczną świadomość naiwności oraz utopijności postulatów osób z pierwszego polskiego pokolenia techno. Film zderza współczesność z unikalnymi archiwami polskich imprez sprzed 30 lat, reprezentującymi konflikt pomiędzy miejską, artystyczną kulturą rejwową a wiejskmi imprezami techno spod znaku klubu Ekwador w Manieczkach. Bohaterowie szukają odpowiedzi na podstawowe pytanie, czy młodemu pokoleniu uda się pojednać podzieloną klasowo od lat 90. XX wieku scenę klubową w Polsce?


The film tells the story of the evolution of rave music and subculture in Poland. Two young ravers will guide us through this world: Marysia and Janusz, along with Marcello Zamenhoff – a performance artist and one of the pioneers of Polish rave. The basic question the characters are hoping to answer is will the young generation be able to reconcile the Polish techno scene, which has stayed class-divided since its very beginnings in the 90s.
​​​​​​​

bilety

KAŻDA MAŁA RZECZ reż. Sally Aitken, Australia 2023, 93min.

16 maja, godz. 18:00

Terry Masear w swoim domu i pięknym ogrodzie w Los Angeles prowadzi klinikę dla najmniejszych ptaków na świecie – kolibrów. Te drobne fascynujące stworzenia są tu przywożone z całej Kalifornii. Obrazy kolibrów, przypominających duszki z bajki połączone z pięknymi zdjęciami naturalnego środowiska, podkreślają główną tematykę filmu – odporność na ciosy zadawane przez życie i proces uzdrawiania ciała i duszy.

Amid the glamour of Hollywood, Los Angeles, a woman finds herself on a transformative journey as she nurtures wounded hummingbirds, unraveling a visually captivating and magical tale of love, fragility, healing, and the delicate beauty in tiny acts of greatness.

bilety

DRUGA SZANSA reż. Hans Block, Moritz Riesewieck, Niemcy, USA 2023, 86 min.

16 maja, godz. 20:00

Firmy z Silicon Valley pracują nad awatarami, które pozwalają na rozmowy z tymi, którzy umarli. ”. Bliscy mogą komunikować się poprzez chatbot, który symuluje zachowania i styl rozmowy osoby zmarłej. Christi rozmawiała ze swoją pierwszą miłością. Inni chcą pozbyć się poczucia winy, uzyskać zgodę na ułożenie sobie życia na nowo. Na razie nie wiadomo, jaki efekt na naszej psychice, sercu, nerwach zostawia kontakt z tak skonstruowanym awatarem. Reżyserzy filmu nie udają, że znają odpowiedzi. Zadają kompleksowe, moralne i emocjonalne, pytania. Jedną z wiodących kwestii jest pozostawienie algorytmów poza moralnością. Co można zrobić z naszymi cyfrowymi szczątkami, pozostałościami w czeluściach Internetu i rodzinną cyfrową pamięcią?

The film approaches a new tech frontier with an objective, responsibly apprehensive, eye. “Eternal You” presents a nuanced portrait of how generative A.I. technology is being employed and how it’s already begun to impact the mental health of people who’ve used it, for better and worse.

bilety

W OGNIU. HISTORIA ANITY PALLENBERG reż. Alexis Bloom, Svetlana Zill, USA  2023, 113 min.

17 maja, godz. 17:45

Opisywano ją jako boginię rock n’rolla, kapłankę voodoo, złą uwodzicielkę. Oskarżano o próbę rozbicia The Rolling Stonesów z uwagi na romanse z trzema członkami zespołu. Kilka piosenek Stonesów było inspirowanych jej osobą, nazywano ją nawet szóstym Stonesem. Pojawiła się także na okładce magazynu „Vogue”. Anita Pallenberg – niemiecka modelka i aktorka – zyskała sławę w latach 60. i 70. XX wieku dzięki swojej burzliwej biografii. Film, w którym pamiętniki Anity czyta Scarlett Johansson, opowiada o jej ekscentrycznym życiu, rodzinie i karierze. Poznajemy jej nieopublikowane do tej pory wspomnienia. Oglądamy nigdy wcześniej nie pokazywane archiwalia filmowe i zdjęcia rodzinne ukazujące jej role filmowe, a także pobyty w Szwajcarii, Nowym Jorku i Londynie. Obserwujemy ją w roli matki, ikony mody i projektantki. W filmie pojawiają się także członkowie jej rodziny oraz przyjaciele, w tym Keith Richards i jej dzieci. Film opowiada słodko-gorzką historię kobiety, która żyjąc na krawędzi i mając rock’n’rollowego ducha, wywarła ogromny wpływ na kulturę i obyczaje swojego pokolenia, wyprzedzając znacząco swoje czasy.   

This intimate documentary reveals the story of a fierce rock nroller, actress, muse and mother who rose to prominence in the 1960s and 1970s. Using the words of her unpublished memoir, Anita brings us deep into her world, with the help of a supporting cast that includes her family – Marlon, Angela, and their father Keith Richards. Never-seen-before home movies and family photographs show life with the Rolling Stones: this is a bittersweet tale of adventure and misadventure. From Barbarella to the Swiss Alps, and the Lower East Side of New York, Anita Pallenberg was a woman ahead of her time.
​​​​​​​
​​​​​​​

bilety

DWADZIEŚCIA LAT PÓŹNIEJ: C.K.O.D.3 reż. Piotr Szczepański, Polska 2024, 70 min.

17 maja, godz. 20:00

Spotkanie z reżyserem i muzykami C.K.O.D.

„Dwadzieścia lat później: C.K.O.D.3” to trzecia część wyjątkowego, zaplanowanego na całe życie, projektu. Dwadzieścia dwa lata temu Piotr Szczepański postanowił co dziesięć lat kręcić film o grupie swoich przyjaciół, tworzących punkrockowy zespół Cool Kids of Death. Pierwszą częścią cyklu był świetnie przyjęty film dokumentalny „Generacja C.K.O.D.” z 2004 roku. Dwadzieścia lat od momentu założenia i dziesięć lat od rozwiązania zespół Cool Kids of Death, który zyskał już status kultowego, rozpoczyna jubileuszową trasę koncertową. Czy to spotkanie stanie się dla zespołu czymś więcej?


Twenty Years After: C.K.O.D.3” is the third part of a unique lifetime project. Twenty-two years ago Piotr Szczepański decided to make a film about a group of his friends every ten years, creating a unique generation portrait. These friends were the punk rock band Cool Kids of Death. The first part of the saga was the 2004 awarded documentary C.K.O.D. Generation”. Twenty years after its foundation and ten years after disbanding, Cool Kids of Death starts a special tour of concerts now having a cult status. Will this reunion bring something more than just purely mercantile benefits?
​​​​​​​

bilety

NIEWYRAŹNY KLEKOT PTAKÓW reż. Franciszek Berbeka, Polska 2023, 63 min.

18 maja, godz. 17:30

Spotkanie z reżyserem filmu i producentami z łódzkiej Wytwórni Filmów Oświatowych
​​​​​​​

„Niewyraźny klekot ptaków” to historia pioniera polskiego filmu przyrodniczego, który wyrusza w swoją ostatnią podróż. Włodzimierz Puchalski, bezgranicznie zakochany w świecie natury, przez blisko pół wieku utrwalał jej piękno, pozostawiając po sobie tysiące metrów taśmy filmowej. Reżyser Franciszek Berbeka, wykorzystując unikatowe materiały z archiwum Wytwórni Filmów Oświatowych, opowiada o niezwykłej pasji Puchalskiego i cenie, jaką przyszło mu za nią zapłacić.
​​​​​​​
Indistinct Clatter of Birds” is the story of Polish Nature Film pioneer embarking on his last journey. Włodzimierz Puchalski immensely in love with the nature, has been documenting its beauty for nearly a half of century. His heritage includes thousands of meters of film reels. Using unique archive materials of WFO Film Studio Łódż, director Franciszek Berbeka tells about remarkable passion of Puchalski, and the price he had to pay for pursuing it.
​​​​​​​

bilety

NATURALNA DZIKOŚĆ SERCA reż. Silje Evensmo Jacobsen, Norwegia 2024, 83 min.

18 maja, godz. 20:00

Przez lata rodzina złożona z rodziców i czwórki dzieci cieszyła się samowystarczalnym życiem na norweskiej farmie, z dala od zgiełku miasta, w harmonii z naturą. Niespodziewana tragedia wywróciła ich życie do góry nogami. Współczucie, które okazują sobie nawzajem, rozciąga się również na zwierzęta, dom i otaczającą naturę. Film stawia pytanie o to, jak kierować sobą i rodziną w czasach smutku. Akcentuje potrzebę zaakceptowania zmiany i znalezienia nowej drogi życia.


In the Norwegian wilderness, a family seeks a wild free existence but a tragic turn of events shatters their isolation, compelling them to adapt to the demands of contemporary society.

bilety

COPA 71 reż. James Erskine, Rachel Ramsey, Wielka Brytania, 2023, 90 min.

19 maja, godz. 18:00

Mistrzostwa świata kobiet w piłce nożnej po raz pierwszy zostały zorganizowane przez FIFA w 1991 roku. To wydarzenie postrzegamy jako oficjalny początek nowej ery w historii sportu, ale czy słusznie? 20 lat wcześniej odbył się w Meksyku pierwszy turniej zespołów kobiecych, który został wymazany z kart historii. Fakt, że zdecydowana większość fanów piłki nożnej nie wie nic o Copa 71 świadczy o tym, jak niewygodnym wydarzeniem była dla władz światowego futbolu. Film odkrywa przed nami bogactwo archiwalnych materiałów dotyczących turnieju. Za jego produkcję odpowiadają między innymi Venus i Serena Williams.
​​​​​​​
In the summer of 1971, the worlds best womens soccer teams competed in Mexico. Copa 71 still ranks as the best attended womens sporting event of all time. So why do we never hear about it? ”Copa 71” tells the incredible story of the tournament that was written out of sporting history.

bilety

NIE JESTEŚ SAMA reż. Karolina Domagalska, Polska, Szwecja 2024, 80 min.

19 maja, godz. 20:00

W filmie „Nie jesteś sama" poznajemy z bliska Justynę, Kingę, Natalię i Karolinę – przyjaciółki i aktywistki tworzące Aborcyjny Dream Team. Dziewczyny pracują non stop – odbierają telefon pomocowy i chwalą się na TikToku, że umożliwiają 100 aborcji dziennie, szokując hasłem „Aborcja jest OK!”. Początkowo mało kto rozumie, że ich prowokacyjny styl to walka ze stygmą aborcyjną, a w tle jest batalia o wolność i zdrowie kobiet. Pomimo wyczerpania, każdego dnia stawiają się na posterunku i pytają: jak mogę ci pomóc? Czy siła siostrzeństwa ostatecznie zwycięży?


Every third woman in the world will have an abortion. That’s a fact. But in Poland there's a near-total abortion law as the government treats the life of the fetus as more important than the life of a woman. Luckily, there is Abortion Dream Team - a group of four women who run a hotline supporting their sisters in need. They inform on how to perform self-managed abortions at home or direct them to clinics abroad. They work all around the clock and they brag on TikTok that they facilitate 100 abortions per day or shock people with the slogan "Abortion is OK!”.
​​​​​​​

bilety
Landing page tracking pixel